“Belt dat ding de politie dan?” – Blog Simone de Kok
Belt dat ding de politie dan?
Verontwaardigd staat de zorgmedewerker tegenover me. Ze houdt de zender van de personal security omhoog: “Belt dat ding de politie dan?!” Ik begin uit te leggen dat ze de zender om kan doen tijdens de nachtdienst of wanneer ze zorg verleent aan een bewoner met agressief gedrag. Dat maakt voor haar de personal security niet nuttiger. “We lopen hier nooit alleen in de nacht, dat is te gevaarlijk. En zorg aan bewoners met agressief gedrag doen we ook samen.”
Daar sta ik dan. Ik ben hier vandaag om een technische livegang te begeleiden. Alle medewerkers zouden op de hoogte zijn van de domotica die ze gaan krijgen en de werking ervan. Dat is wat mij verteld is. Ik was dan ook nooit eerder op deze locatie geweest.
Rondkijkend en vragend ontdek ik dat het een zorglocatie is in een wijk met veel drugsoverlast. Met enige regelmaat wordt de ingang van het gebouw door mensen met een drugsprobleem gebruikt als onderdak, er blijken grote problemen met enkele families van bewoners te zijn. Medewerkers voelen zich niet veilig. Een personal security is voor dit soort problemen totaal niet de oplossing.
Met enige regelmaat zien wij organisaties domotica aanschaffen voor hun locaties zonder hierin de zorgmanager en medewerkers te betrekken. Heel vaak levert dat voor ons allerlei vragen van zorgmedewerkers op waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Hier hebben wij het antwoord niet op. Zorgdomotica kan alleen succesvol geïmplementeerd worden wanneer vanuit visie gekeken wordt hoe de zorg voor bewoners geleverd gaat worden en op welke manier de domotica hierin kan ondersteunen. Dat vraagt om het gesprek aangaan met elkaar, werkprocessen tegen het licht houden, het ophalen en verspreiden van kennis onder de medewerkers en dit alles goed communiceren met alle betrokkenen.
Dat is allemaal niet gebeurd bij de zorgmedewerker die mij vraagt of het ding de politie belt. Een teleurstelling voor iedereen: voor haar omdat ze niet gehoord is, geen oplossing krijgt voor haar probleem. Voor de organisatie die spullen aanschaft die niet gebruikt gaan worden. Voor ons omdat wij een systeem leveren waar de medewerkers al bij voorbaat in teleurgesteld zijn. En uiteindelijk voor ons allemaal: dit kost veel zorggeld en de zorg voor onze kwetsbare ouderen wordt er niet beter van.
Domotica implementeren vraagt echt veel meer dan alleen de spullen aanschaffen.